Week 45: De week van Call of Duty, bodyscans, en Android op de Ipad

Door mol99 op woensdag 24 november 2010 10:03 - Reacties (5)
Categorie: -, Views: 2.420

Een overzicht van de artikelen die in week 45 de meeste reacties opleverden de meest gewaardeerde reacties.

Call of Duty leidde deze week de discussies op de frontpage van Tweakers. Met maar liefst twee artikelen in de reactie top 10, het artikel "Call of Duty: Black Ops kampt met bugs en vertragingen" was zelfs het meest besproken artikel van de week.
Interessante quotes uit reacties bij dit artikel:

Swandertj:
“Dit spel is gewoon duidelijk geoptimaliseerd voor consoles. De consoles van vandaag hebben een redelijk goede CPU (Cell processor) maar oude GPU's (die GPU's in de consoles zijn al 5 jaar oud qua technologie). Het spel is dus duidelijk geoptimaliseerd om zwaar te zijn voor de CPU omdat de GPU de boel niet aankan (in consoles dan). Ik heb zelf een i7 staan met een 8800gt (wat dus ook al een 3 jaar oude kaart is), en ik speel het spel zonder enige problemen op high en een resolutie van 1680x1050, met een FPS van 120 en rond de 80 in open velden.
Zo zie je maar dat een directe port zonder al teveel aanpassingen (zeker in het gebruik van de processor) gewoon niet optimaal is voor mensen die ongeveer aan de minimale specs zitten met betrekking tot de processorkracht.”


sdk1985:
“Het vervelende in dit geval is dat het een samenloop van omstandigeheden is... Zo blijkt steam delay te veroorzaken (oplossing: steam cloud en ingame community uitschakelen), maar daarnaast clockt de grafische kaart ook regelmatig terug naar 2d modus EN wordt de cpu belachelijk belast. Als je de game op 1 core laat lopen dan haal je bijvoorbeeld nog geen 3 fps in de zombie lobby. Met 2 cores haal ik zelf 40 fps in de lobby wat omlaag gaat door de ingame friend invite overlay tot 22 fps (!). Daar zit dus ook een probleem. Dan zijn er ook nog de gekke default instellingen uit de 'zogenaamde' oplossing; standaard staat multi gpu aan en multi core uit. Verder lijkt er een bug met blooming performance te zijn en tot slot zijn er enkele grove glitches in de multiplayer te vinden (onzichtbaar worden in een truck).

Al met al lijkt het me heel lastig voor treyarch om deze problemen op korte termijn op te lossen, het zijn er gewoon te veel.

Wat mij betreft is het schandalig dat een product in deze status wordt uitgebracht. Zeker voor een engine waar al jaren mee wordt gewerkt. Aangezien 99 van de 100 spelers last hebben van lag lijkt het me totaal onzinnig om de open beta vs interne beta discussie te houden; de closed beta had deze fouten moeten en kunnen voorkomen.”

De reactie van SDK werd door 11 moderators als Must read bestempeld! De best gewaardeerde reacties waren verder afkomstig van SouLLeSSportal en Mefistofeles en bij het nieuws van Call of Duty speelt zich van in de ruimte van Defcon84 en foobarfoo.

Dit was niet het enige game nieuws dat tot veel reacties opleverde, bij “Britse winkels dreigen Steam-games uit de schappen te weren” kwam de teller uit op 236. Reden is de toegenomen marktmacht van Steam en het verwijzen naar Steam door de games die zij verkopen. Interessante quotes bij het artikel:

Ramoncito
“Er is echter meer te verliezen: er is te weinig concurrentie en geen marktwerking.. Prijzen kunnen dan kunstmatig hoog blijven, er kan echter ook geen schaarste optreden (wat weer gunstig is).”

Nazanir
“Hiermee snijden ze zich alleen maar in hun eigen vingers:
Klant kan kiezen tussen Steam en de winkel, Steam is 10% duurde dus de klant gaat naar de winkel. Klant kan voor een volgende verkoop weer kiezen tussen Steam en de winkel, nu is de winkel 10% duurder. Klant gaat misschien alsnog naar de winkel omdat hij een hele goede ervaring daar had, of hij waarde hecht aan zijn fysieke doosje + handleiding. Of als het gaat om een special edition.

Winkel stopt ermee, klant is aangewezen op Steam, of het nou goedkoper is of niet. Wat eventueel zou kunnen, is dat de klant ook niet meer op Steam koopt, omdat hij daar niet krijgt wat hij wilt (let wel, het product is het zelfde, de game, maar het gaat verder dan dat), omdat hij het stukje klantenservice mist, geen menselijke interactie, praatje met de verkoper, geen fysieke doos meer.”


Week 45 had meer te brengen dan alleen gamereleteerd nieuws.
In “Verzet tegen bodyscanners groeit in VS” lieten zowel voor als tegenstanders van de bodyscan lieten van zich horen. De discussie spitste zich vooral op het dilemma tussen privacy, de macht van de opsporingsdiensten en of deze maatregelen wel effectief zijn.

mddd
"Tuurlijk willen we 9/11 niet nog eens meemaken. Maar de vraag die je bij elke maatregel moet stellen is: helpt die ook echt? Tot nu toe is telkens weer duidelijk geworden dat het verscherpen van dit soort op het publiek gerichte maatregelen niet helpt. Omdat je steeds maar reageert op het vorige idee van een boef. We mochten geen waterflesjes meer meenemen? Iemand stopt het in zijn onderbroek. Nu moet je gescand worden? Dan stopt iemand wel een bom in zijn piep. Je kunt gewoon niet alle gekke dingen controleren die mensen zouden kunnen doen, zonder het normale publiek op een onbehoorlijke manier lastig te vallen.”

De best gewaardeerde reacties waren verder afkomstig van rickiii, TerraGuy en neboekadnezar.

3d geluid
In de reacties op het artikel “Hoogleraar ontwikkelt methode om 3d-geluid af te spelen via stereospeakers” komt het hoge niveau van technische reacties goed naar voren met een hele goede reactie van Concept8 die door maar liefst 21 van de moderators als Must read werd beschouwd:

“Mooi filmpje, mooi principe en het werkt nog aardig ook.
Wel jammer dat de uitleg nogal aan de oppervlakte blijft, het is meer marketing dan wetenschappelijk.

Ik werk professioneel met binaurale opnametechnieken (o.a. zo'n kunsthoofd met microfoons in de oren), en als ik het goed begrijp probeert deze techniek binauraal opgenomen audio afspeelbaar te maken met een stereo speaker-setup zodat de richtingsinformatie niet verloren gaat.

Die richtings- en diepteinformatie die onze hersenen uit het geluid kunnen halen wordt versimpeld uitgelegd in het filmpje, maar het belangrijkste wordt niet verteld: naast verschillend in tijd en luidheid tussen het geluiden in het linker en rechter oor is de filtering heel belangrijk: de oorschelp, de vorm van het hoofd en de neus creeŽren reflecties en absorberen een deel van het geluid, en hebben daarmee invloed op hoe het klinkt. Een geluid dat van achteren komt botst voor een deel tegen de oorschelp aan, en daardoor wordt bijvoorbeeld een deel van de hoge frequenties verzwakt (en andere effecten veroorzaakt zoals comb-filtering).
Een geluid afkomstig van links moet om/door je hoofd heen om bij je rechteroor uit te komen, dit verandert de klank.

Bij binaurale opnames wordt gebruik gemaakt van in-ear microfoontjes zodat de geluiden opgenomen worden nadat al die effecten hebben plaatsgevonden: je oorschelp en hoofd 'kleuren' dus de opname. Terugluisteren werkt dan het best met in-ear earphones. Als je een gewone koptelefoon zou gebruiken zit je oorschelp nog een keer in het geluidspad en zal de voor/achter informatie verstoord worden.

(luister, zoals hierboven vermeld, bijvoorbeeld de virtual barbershop eens, werkt het best met in-ears).

Bij terugluisteren via gewone speakers gaat vrijwel alle informatie verloren: zoals in het filmpje gezegd wordt zorgt crosstalk ervoor dat je linkeroor ook het geluid uit de rechterspeaker hoort en andersom, en daarbij wordt weer nieuwe richtingsinformatie gegenereerd - je oorschelp en je hoofd filteren weer, het geluid van rechts komt weer later en zachter aan bij je linker oor en dat verstoort de richtingsinformatie uit de oorspronkelijke opname.

Wat deze prof nu probeert is om door middel van speciale processing geluid mee te sturen dat deze crosstalk opheft. Uit de rechterspeaker komt naast het geluid dat voor het rechter oor bestemd is ook "antigeluid" dat het geluid uit de linker speaker bij het rechter oor opheft.
Dit kan uitstekend werken, maar er zijn een paar voorwaarden aan verbonden die helaas niet in het filmpje genoemd worden:
het werkt eigenlijk alleen als de positie van de luisteraar ten opzichte van de speakers precies bekend is
[de luisteraar mag zich niet bewegen, ook zijn hoofd niet draaien/li]
het werkt maar voor ťťn luisteraar
de ruimte waarin geluisterd wordt moet ůf bekend zijn zodat reflecties en andere kamerakoestiek gecorrigeerd kunnen worden, ůf de ruimte moet anechoÔsch zijn
Als er niet aan deze voorwaarden wordt voldaan kan het geluid vervormd of vreemd klinken.

Het is dus niet een magische oplossing om universeel super 3D-geluid te produceren met maar 2 speakers, maar wel interessant voor als koptelefoons of in-ears niet praktisch zijn.”


Verder werden de reacties van tofus, TheekAzzaBreek, Benjamin, Blorgg, Stoney3K, pe1dnn, FX16, Madrox, Concept8, Sorcerer8472 en FoOL het best gewaardeerd bij dit artikel.